<< WSMP 1972] [Strona główna] [Wyścigi] [WSMP 1974 >>


Wyścigowe Samochodowe Mistrzostwa Polski 1973

22.04.1973 1 eliminacja WSMP Toruń
1.07.1973 2 eliminacja WSMP Toruń
11-12.08.1973 3 eliminacja WSMP Schleiz
1-2.09.1973 4 eliminacja WSMP Toruń
12-13.10.1973 5 eliminacja WSMP Szczecin

Klasyfikacje Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski 1973

Klasa 11:
1. Krzysztof Różewski Automobilklub Wielkopolski Seat 850 146 pkt.
2. Antoni Banaszak Automobilklub Wielkopolski Seat 850  
3. Bogdan Stańko Automobilklub Wielkopolski Syrena 104  
 
Klasa 12:
1. Janusz Dąbrowski Automobilklub Dolnośląski Fiat 128 Sport SL 236 pkt.
2. Andrzej Świniarski Automobilklub Wielkopolski Fiat 128 Sport SL  
3. Ryszard Grychtoł Automobilklub Śląski Polski Fiat 125p 1300  
 

Klasa 13:

1. Ryszard Żyszkowski Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1500 146 pkt.
2. Włodzimierz Markowski AMK Stomil Olsztyn Polski Fiat 125p 1500  
3. Marek Krajewski Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1500 131 pkt.
4. ?      
5. Bogdan Walknowski Automobilklub Szczeciński Polski Fiat 125p 1500

123 pkt.

 
Klasa 14:
1. Lelio Lattari Automobilklub Warszawski Alfa Romeo 2000 GTV  
2. Ksawery Frank Automobilklub Warszawski BMW 2002; BMW 3.0 S  
3. Jacek Olesiński Automobilklub Warszawski BMW 2002  
 
Klasa 21:

1.

Adam Masłowiec Automobilklub Śląski Syrena 105  
 

Klasa 22:

1. Tadeusz Kudłaty Automobilklub Dolnośląski Polski Fiat 125p 1300 146 pkt.
2. Henryk Mandera Automobilklub Śląski Wartburg 353  
3. Hieronim Kochański Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1300  
 

Klasa 23:

1. Andrzej Wojciechowski Automobilklub Dolnośląski Polski Fiat 125p 1500 200 pkt.
2. Janusz Kiljańczyk Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1500  
3. Ksawery Frank Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1500  
 
Klasa 35:
1. Adam Smorawiński KM.Winogrady - Poznań Porsche Carrera RS  
2. Robert Mucha Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1300  
3. Lelio Lattari Automobilklub Warszawski Alfa Romeo 2000 GTV  
 

Wszechklasy:

1. Adam Smorawiński KM Winogrady - Poznań Porsche Carrera RS 150 pkt.
2. Janusz Dąbrowski Automobilklub Dolnośląski Fiat 128 Sport SL 138 pkt.
3. Lelio Lattari Automobilklub Warszawski Alfa Romeo 2000 GTV 134 pkt.
...        

9.

Robert Mucha Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1300  

10.

Andrzej Manowiecki Automobilklub Świętokrzyski Polski Fiat 125p 1500  

17.

Stefan Guzin Automobilklub Świętokrzyski Polski Fiat 125p 1300  
 
Puchar "Motoru":
1. Janusz Kiljańczyk Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1500  
2. Władysław Domański Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1500 152 pkt.
3. Włodzimierz Markowski AMK Stomil Olsztyn Polski Fiat 125p 1500 129 pkt.
4. Robert Mucha Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1300 126 pkt.
5. Ryszard Grychtoł Automobilklub Śląski Polski Fiat 125p 1300 124 pkt.
6. Andrzej Manowiecki Automobilklub Świętokrzyski Polski Fiat 125p 1500 108 pkt.
...        
15. Jerzy Murgrabia Automobilklub Łódzki Syrena 104  
 
Klasa C-IX:
1. Aleksander Oczkowski Automobilklub Śląski Promot-PF 125p  
2. Józef Kiełbania Automobilklub Świętokrzyski Promot-PF 125p  
3. Stefan Jagielski Automobilklub Warszawski Promot-PF 125p  
...        
7. Wróbel Automobilklub Świętokrzyski    
11. Aleksander Adrian Automobilklub Świętokrzyski    
 
Klasyfikacja zespołowa:

1.

Automobilklub Warszawski  

Podział samochodów na grupy według regulaminów FIA:
- Kategoria A:
- Grupa I - Seryjne samochody turystyczne. Produkowane w ilości co najmniej 5000 egzemplarzy w ciągu 12 miesięcy. Prawie całkowity zakaz przeróbek mających na celu poprawienie osiągów samochodu. Jeśli pojemność silnika przekraczała 700 cm3, samochód tej grupy musiał mieć co najmniej 4 miejsca.
- Grupa II - Specjalne samochody turystyczne. Wyprodukowane musiały być w ilości co najmniej 1000 egzemplarzy w ciągu 12 miesięcy. Dozwolony duży zakres przeróbek poprawiających osiągi pojazdu. Tak jak w grupie I, jeśli pojemność silnika przekraczała 700 cm3, samochód tej grupy musiał mieć co najmniej 4 miejsca.
- Grupa III - Seryjne samochody GT produkowane w ilości co najmniej 1000 sztuk w roku. Pojazdy co najmniej dwumiejscowe. Ograniczenia przerobek i modyfikacji takie same jak w grupie I.
- Grupa IV - Specjalne samochody GT. Warunkiem homologacji było wyprodukowanie co najmniej 500 egzemplarzy w ciągu 12 miesięcy. Dozwolone przeróbki takie jak w grupie II.
- Kategoria B:
- Grupa V - Samochody sportowe. Pojazdy grup II i IV, w których modyfikacje przekroczyły granice określone przepisami tych grup. Do grupy 5 zaliczano też prototypy sportowe budowane wyłącznie z przeznaczeniem do wyścigów.
- Kategoria C:
- Grupa VII - dwumiejscowe samochody wyścigowe
- Grupa VIII - samochody wyścigowe formuły międzynarodowych (formuła 1, 2 i 3)
- Grupa IX - Samochody wyścigowe formuły wolnej i formuł narodowych (w WSMP Formuła Easter).

Samochody startujące w WSMP były podzielone na klasy:
- klasa 11 - samochody grupy I do 850 cm3
- klasa 12 - samochody grupy I do 1300 cm3
- klasa 13 - samochody grupy I do 1600 cm3
- klasa 14 - samochody grupy I powyżej 1600 cm3
- klasa 21 - samochody grupy II do 850 cm3
- klasa 22 - samochody grupy II do 1300 cm3
- klasa 23 - samochody grupy II do 1600 cm3
- klasa 35 - samochody grup II, III, IV i V bez ograniczeń pojemności skokowej silnika
- klasa C-IX - Formuła Easter - samochody wyścigowe napędzane silnikami z samochodów produkowanych w krajach socjalistycznych do 1300 cm3 z przeróbkami.
Wszechklasy
- wyścigi handicapowe samochodów klas 11 - 35.

W klasyfikacji o Puchar "Motoru" uwzględniano zawodników startujących samochodami turystycznymi polskiej produkcji w wyścigach wszechklas. Do końcowej punktacji Pucharu zaliczano wyniki ze wszystkich eliminacji.

We wszystkich klasyfikacjach punkty za kolejne miejsca przyznawano według klucza: 50-46-43-41-40-39-38 punktów itd.


Źródła:
- Głos Szczeciński 1974
- Materiały: Grzegorz Chyła, Kaczmarek, Mirek:), Ryszard Żyszkowski
- Motor 1973
- Sprawozdanie z działalności Automobilklubu Dolnośląskiego za 1973 r.
- Tempo 1973
- "Współczesny sport samochodowy" - Jan A. Litwin
- Życie Radomskie 1973


<< WSMP 1972] [Strona główna] [Wyścigi] [WSMP 1974 >>