<< OWP 1968] [Strona główna] [Wyścigi] [WSMP 1973 >>


Wyścigowe Samochodowe Mistrzostwa Polski 1972

7.05.1972 1 eliminacja WSMP Toruń
1-2.10.1972 2 eliminacja WSMP Toruń
15.10.1972 3 eliminacja WSMP Toruń

Klasyfikacje Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski 1972

Samochody wyścigowe (Puchar ZG PZM):
1. Lech Jaworowicz Automobilklub Warszawski Promot Rak 67-Ford Holbay 18 pkt.
2. Józef Kiełbania Automobilklub Świętokrzyski Promot-PF 125p 1500 10 pkt.
3. Marcin Biernacki Automobilklub Warszawski Promot Rak 67-Ford Cosworth 10 pkt.
4. Zbigniew Sucharda Automobilklub Warszawski Promot Rak 67-Ford Holbay 9 pkt.
5. Henryk Nowak Automobilklub Śląski Promot Rak 67-Ford Holbay 8 pkt.
6. Janusz Kiljańczyk Automobilklub Warszawski Promot-PF 125p 1500 4 pkt.
 
Klasa 12 (Puchar ZG PZM):
1. Andrzej Jaroszewicz FSO - Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1300 14 pkt.
2. Dominik Mydlarski Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1300 6 pkt.
3. Ireneusz Porada Automobilklub Morski Polski Fiat 125p 1300 4 pkt.
 
Klasa 13 (Puchar ZG PZM):
1. Maciej Stawowiak FSO - Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1500 15 pkt.
2. Lelio Lattari Automobilklub Warszawski Alfa Romeo 1600 GT 9 pkt.
3. Włodzimierz Markowski AMK OZOS Olsztyn Polski Fiat 125p 1500 9 pkt.
 
Klasa 22-23 (Puchar ZG PZM):
1. Andrzej Wojciechowski Automobilklub Dolnośląski Polski Fiat 125p 1500 18 pkt.
2. Robert Mucha FSO - Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1500 8 pkt.
3. Marek Varisella FSO - Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1500 7 pkt.
 
Wszechklasy:
1. Adam Smorawiński Automobilklub Wielkopolski BMW 2002 Ti Alpina 21 pkt.
2. Ksawery Frank Automobilklub Warszawski BMW 3000; BMW 2002 Ti 10 pkt.
3. Andrzej Jaroszewicz FSO - Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1300 9 pkt.
4. Robert Mucha FSO - Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1500 5 pkt.
5. Andrzej Manowiecki Automobilklub Świętokrzyski Polski Fiat 125p 3 pkt.
6. Maciej Stawowiak FSO - Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1500 2 pkt.

7.

Ireneusz Porada Automobilklub Morski Polski Fiat 125p 1300

1 pkt.

 
Pogrubioną czcionką wyróżniono nazwiska zawodników, którym przyznano tytuły Mistrzów i Wicemistrzów Polski.

Podział samochodów na grupy według regulaminów FIA:
- Grupa I - Seryjne samochody turystyczne. Produkowane w ilości co najmniej 5000 egzemplarzy w ciągu 12 miesięcy. Prawie całkowity zakaz przeróbek mających na celu poprawienie osiągów samochodu. Jeśli pojemność silnika przekraczała 700 cm3, samochód tej grupy musiał mieć co najmniej 4 miejsca.
- Grupa II - Specjalne samochody turystyczne. Wyprodukowane musiały być w ilości co najmniej 1000 egzemplarzy w ciągu 12 miesięcy. Dozwolony duży zakres przeróbek poprawiających osiągi pojazdu. Tak jak w grupie I, jeśli pojemność silnika przekraczała 700 cm3, samochód tej grupy musiał mieć co najmniej 4 miejsca.
- Grupa III - Seryjne samochody GT produkowane w ilości co najmniej 1000 sztuk w roku. Pojazdy co najmniej dwumiejscowe. Ograniczenia przerobek i modyfikacji takie same jak w grupie I.
- Grupa IV - Specjalne samochody GT. Warunkiem homologacji było wyprodukowanie co najmniej 500 egzemplarzy w ciągu 12 miesięcy. Dozwolone przeróbki takie jak w grupie II.
- Grupa V - Samochody sportowe. Pojazdy grup II i IV, w których modyfikacje przekroczyły granice określone przepisami tych grup. Do grupy 5 zaliczano też prototypy sportowe budowane wyłącznie z przeznaczeniem do wyścigów.
- Grupa VII - dwumiejscowe samochody wyścigowe
- Grupa VIII - samochody wyścigowe formuły międzynarodowych (formuła 1, 2 i 3)
- Grupa IX - Samochody wyścigowe formuły wolnej i formuł narodowych.

Samochody grup I, II, III i IV startujące w WSMP były podzielone na klasy:
- klasa 11 - samochody grupy I do 850 cm3
- klasa 12 - samochody grupy I do 1300 cm3
- klasa 13 - samochody grupy I do 1600 cm3
- klasa 14 - samochody grupy I powyżej 1600 cm3
- klasa 21 - samochody grupy II do 850 cm3
- klasa 22 - samochody grupy II do 1300 cm3
- klasa 23 - samochody grupy II do 1600 cm3
- klasa 24 - samochody grupy II powyżej 1600 cm3
- klasa 31 - samochody grupy III i IV do 1600 cm3
- klasa 32 - samochody grupy III i IV bez ograniczenia pojemności
Wszechklasy - wyścigi handicapowe samochodów klas 11 - 32. Zwycięzcy klasyfikacji wszechklas otrzymywali tytuły Wyścigowych Mistrzów i Wicemistrzów Polski samochodów turystycznych.

Punkty do WSMP przyznawano za 6 pierwszych miejsc według systemu: 9-6-4-3-2-1.


Źródła:
- Gazeta Toruńska 1972
- Materiały: Grzegorz Chyła, Kaczmarek, Ryszard Żyszkowski
- Motor 1972, 73
- "Polskie samochody wyścigowe" - Robert Steć
- Przegląd Sportowy 1972
- Słowo Powszechne 1972
- "Współczesny sport samochodowy" - Jan A. Litwin


<< OWP 1968] [Strona główna] [Wyścigi] [WSMP 1973 >>