<< RSMP 1973] [Strona główna] [Rajdy] [RSMP 1975 >>


Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski 1974

26-27.04.1974 1 eliminacja RSMP 7. Rajd Kormoran  
17-19.05.1974 2 eliminacja RSMP 18. Rajd Dolnośląski Lista startowa
12-13.07.1974 3 eliminacja RSMP 34. Rajd Polski Lista stratowa
20-22.09.1974 4 eliminacja RSMP 24. Rajd Wisły  
15-16.11.1974 5 eliminacja RSMP 12. Rajd Warszawski Lista startowa

Klasyfikacje Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski 1974

Puchar "Motoru":

1 2 3 4 5  
1. Lelio Lattari
Marek Szramowski
Automobilklub Warszawski Alfa Romeo 2000 GTV 9 9 9 9 (9) 36
2. Albin Śliski
Krzysztof Szaykowski
Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1300 (6) 9 9 9 9 36
3. Adam Masłowiec
Krzysztof Piotrowski
Automobilklub Śląski Syrena 105 9 9 - 9 9 36
 

Grupa II klasa 9-13:

1 2 3 4 5  
1. Janusz Wojtyna Automobilklub Stomil Dębica Ford Capri 3000 GXL; BMW 2002 Alpina 9 9 9 - - 27
 

Grupa II klasa 8:

1 2 3 4 5  
1. Błażej Krupa
Jerzy Landsberg
Auto Moto Klub Stomil Olsztyn Renault R 12 Gordini; Polski Fiat 125p 1500 6 9 9 9 - 33
2. Andrzej Jaroszewicz OBR FSO - Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1600 Monte Carlo / 1800 Acropolis 9 6 - 6 - 21
 

Grupa II klasa 7:

1 2 3 4 5  
1. Albin Śliski
Krzysztof Szaykowski
Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1300 6 9 9 (3) 9 33
2. Janusz Głąbiński
Henryk Kłoda
Automobilklub Śląski Polski Fiat 125p 1300 9 6 6 - 6 27
3. Bogusław Grum Automobilklub Dolnośląski Polski Fiat 125p 1300 - 4 4 2 4 14
4. Zenon Charoński Automobilklub Dolnośląski Polski Fiat 125p 1300 - - 4 2 4 10
 

Grupa II klasa 5-6:

1 2 3 4 5  
1. Henryk Mandera Automobilklub Śląski Wartburg 353 6 (6) 9 9 9 33
2. Wacław Janowski
Henryk Krakowczyk
Automobilklub Dolnośląski Wartburg 353 9 9 4 (4) 6 28
3. Kazimierz Jaromin Automobilklub Krakowski Skoda 110 L - 4 6 3 - 13
4. Maciej Wisławski Automobilklub Morski Wartburg 353 - - 3 0 9 12
5. Henryk Podsiedlik Automobilklub Morski Wartburg 353 - 3 3 0 - 6
 

Grupa I-II klasa 3-4:

1 2 3 4 5  
1. Adam Masłowiec
Krzysztof Piotrowski
Automobilklub Śląski Syrena 105 9 9 - 9 9 36
2. Marek Ryndak Automobilklub Stomil Dębica Syrena 104; Syrena 105 6 4 9 (3) 6 25
3. Zbigniew Baran
Jan Wodnicki
Automobilklub Krakowski Syrena 104 4 6 6 4 - 20
4. Czesław Gawlak Automobilklub Stomil Dębica Syrena 104; Syrena 105 6 4 9 - - 19
 

Grupa II klasa 1-2:

1 2 3 4 5  
1. Andrzej Lubiak
Marek Szczepaniak
Automobilklub Morski Trabant 601 6 9 9 9 (6) 33
2. Andrzej Radecki
Zygmunt Domagalski
Auto Moto Klub Stomil Olsztyn Trabant 601 - 4 6 6 9 25
3. Zbigniew Bieniewski Automobilklub Warszawski Trabant 601 4 1 - 3 - 8
4. Stanisław Fiedor Automobilklub Krakowski Trabant 601 2 2 - - 4 8
 

Grupa I klasa 9-13:

1 2 3 4 5  
1. Lelio Lattari
Marek Szramowski
Automobilklub Warszawski Alfa Romeo 2000 GTV 9 9 9 9 (9) 36
2. Zygmunt Chełstowski Automobilklub Wielkopolski Volvo 144S 4 4 6 6 (4) 20
3. Henryk Ziemski
Wiesław Grabarczyk
Auto Moto Klub Stomil Olsztyn BMW 2002 Ti - 6 - 4 6 16
4. Ryszard Kopczyk Automobilklub Wielkopolski Volvo 144S 4 4 6 - - 14
 

Grupa I klasa 8:

1 2 3 4 5  
1. Tomasz Ciecierzyński
Piotr Mystkowski
OBR FSO - Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1500 9 - 9 9 - 27
2. Jerzy Kobyliński
Daniel Frenkler
Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1500 6 9 3 6 - 24
3. Janusz Książkiewicz
Józef Ważny
Auto Moto Klub Stomil Olsztyn Polski Fiat 125p 1500 4 6 6 - 3 19
4. Marek Karczewski Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1500 3 (3) 4 4 4 15
5. Karol Łosiak
Jeremi Doria-Dernałowicz
Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1500 2 2 2 3 0 9
 

Grupa I klasa 7:

1 2 3 4 5  
1. Krystian Bielowski Automobilklub Śląski Polski Fiat 125p 1300 6 9 - 9 - 24
2. Ryszard Grychtoł
Wojciech Ondraczek
Automobilklub Śląski Polski Fiat 125p 1300 4 - - 6 9 19
3. Franciszek Aromiński Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1300 3 6 - 4 - 13
 

Grupa I klasa 5-6:

1 2 3 4 5  

1.

Zbigniew Eysmont
Marek Pawłowski
Automobilklub Warszawski Polski Fiat 127p 9 9 6 1 - 25
2. Marek Rompel
Andrzej Witkowicz
Automobilklub Krakowski Wartburg 353 4 6 4 (2) 9 23
3. Andrzej Świder Automobilklub Śląski Polski Fiat 127p - - 9 6 6 21
4. Antoni Wloka Automobilklub Śląski Polski Fiat 127p 6 4 9 0 - 19
5. Jan Szewczyk Automobilklub Śląski Polski Fiat 127p 6 4 3 0 4 17
 

Grupa I klasa 1-2:

1 2 3 4 5  
1. Zbigniew Baranowski
Bogumił Baranowski
Automobilklub Śląski Trabant 601 6 6 (2) 9 9 30
2. Alojzy Orawiec Automobilklub Śląski Trabant 601 - 9 9 4 - 22
3. Andrzej Grzegorzek Automobilklub Śląski Trabant 601 4 4 - 6 4 18
4. Damian Jona Automobilklub Śląski Trabant 601 4 - - 6 4 14
5. Marek Sikora Automobilklub Kielecki Polski Fiat 126p 2 - 4 1 - 7
 

Klasyfikacja zespołowa:

1 2 3 4 5  

1.

Automobilklub Warszawski I 9 6 9 6 4 34

2.

Automobilklub Śląski I 4 3   9 9 25

3.

Automobilklub Warszawski II 3 9 6     18

4.

Auto-Moto-Klub Stomil Olsztyn   4 4 4 6 18

5.

Automobilklub Śląski II 6 2       8

6.

Automobilklub Stomil Dębica   1       1
 

Pogrubioną czcionką wyróżniono zawodników, którym przyznano tytuły mistrzów i wicemistrzów Polski.


Podział samochodów startujących w rajdach zgodnie z regulaminami FIA:
- Grupa I - Seryjne samochody turystyczne. Produkowane w ilości co najmniej 1000 egzemplarzy w ciągu 12 miesięcy. Prawie całkowity zakaz przeróbek mających na celu poprawienie osiągów samochodu. Jeśli pojemność silnika przekraczała 700 cm3, samochód tej grupy musiał mieć co najmniej 4 miejsca.
- Grupa II - Specjalne samochody turystyczne. Wyprodukowane musiały być w ilości co najmniej 100 egzemplarzy w ciągu 12 miesięcy. Dozwolony duży zakres przeróbek poprawiających osiągi pojazdu. Tak jak w grupie I, jeśli pojemność silnika przekraczała 700 cm3, samochód tej grupy musiał mieć co najmniej 4 miejsca.
- Grupa III - Seryjne samochody GT produkowane w ilości co najmniej 100 sztuk w roku. Pojazdy co najmniej dwumiejscowe. Ograniczenia przerobek i modyfikacji takie same jak w grupie I.
- Grupa IV - Specjalne samochody GT. Warunkiem homologacji było wyprodukowanie co najmniej 50 egzemplarzy w ciągu 12 miesięcy. Dozwolone przeróbki takie jak w grupie II.

Grupy podzielone były na klasy w zależności od pojemności skokowej silnika:
- klasa 1 - do 500 cm3
- klasa 2 - do 600 cm3
- klasa 3 - do 700 cm3
- klasa 4 - do 850 cm3
- klasa 5 - do 1000 cm3
- klasa 6 - do 1150 cm3
- klasa 7 - do 1300 cm3
- klasa 8 - do 1600 cm3
- klasa 9 - do 2000 cm3
- klasa 10 - do 2500 cm3
- klasa 11 - do 3000 cm3
- klasa 12 - do 4000 cm3
- klasa 13 - do 5000 cm3

System punktacji w RSMP:
Punkty do RSMP w poszczególnych klasach przyznawano za 6 pierwszych miejsc według systemu: 9-6-4-3-2-1. Zawodnikom zaliczano 4 najlepsze wyniki. Klasę stanowiły co najmniej 3 samochody.

Puchar "Motoru":
Punkty w Pucharze przyznawano sześciu najlepszym załogom za miejsca w klasie według klucza: 9-6-4-3-2-1. Zawodnikom zaliczano 4 najlepsze wyniki. W przypadu równej ilości punktów o kolejności decydowały kolejno:
- większa ilość punktów ze wszystkich eliminacji
- większa ilość sklasyfikowanych w danej klasie w końcowej klasyfikacji
- mniejsza pojemność silnika


Źródła:
- Dziennik Ludowy 1974
- ewrc-results.com
- Gazeta Krakowska 1976
- Gazeta Olsztyńska 1974
- Informator Rajdu Warszawskiego 1976
- Informator Zarządu Głównego PZMot
- Materiały: AdamT, Błażej Krupa (Archiwum Błażeja Krupy), Grzegorz Chyła (Rajd Polski), Januszsz, Kaczmarek (kwa-kwa), Ryszard Żyszkowski, Szymon Janik
- Motor 1974
- "Pędzą samochody mijają lata" - Jerzy Lis
- Przegląd Sportowy 1974, 75
- Słowo Polskie 1974
- Sport 1974
- Sztandar Młodych 1974
- Tempo 1974, 75
- Trybuna Ludu 1974
- XXXIV Rajd Polski. Klasyfikacja


<< RSMP 1973] [Strona główna] [Rajdy] [RSMP 1975 >>