<< RSMP 1972] [Strona główna] [Rajdy] [RSMP 1974 >>
2-3.03.1973 | 1 eliminacja RSMP | 2. Rajd Stomil | |
18-20.05.1973 | 2 eliminacja RSMP | 17. Rajd Dolnośląski | Lista startowa |
8-9.06.1973 | 3 eliminacja RSMP | 6. Rajd Kormoran | |
14-15.09.1973 | 4 eliminacja RSMP | 23. Rajd Wisły | |
9-11.11.1973 | 5 eliminacja RSMP | 11. Rajd Warszawski |
Klasyfikacja generalna (Puchar "Motoru"): | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||||
1. | Jacek Różański | Automobilklub Warszawski | Alfa Romeo 2000 GTV; Skoda 120 Rally | 4 | 4 | 6 | 6 | 9 | 29 |
2. | Sobiesław Zasada Ewa Zasada |
Automobilklub Krakowski | Porsche Carrera RS | 9 | 9 | 9 | 27 | ||
3. | Lelio Lattari | Automobilklub Warszawski | Alfa Romeo 2000 GTV | 4 | 6 | 6 | 9 | 25 | |
4. | Maciej Stawowiak Jan Czyżyk |
Automobilklub Warszawski | Polski Fiat 125p 1500; Polski Fiat 125p 1800 | 6 | 3 | 9 | |||
5. |
Janusz Wojtyna | Auto Moto Klub Stomil Olsztyn | Skoda 120 Rally; BMW 2002 Ti | 4 | 3 | 7 |
|||
5. | Henryk Ziemski Wiesław Grabarczyk |
Auto Moto Klub Stomil Olsztyn | BMW 2002 Ti; Polski Fiat 125p 1300 | 1 | 6 | 7 | |||
7. | Adam Smorawiński Ryszard Żyszkowski |
KM Winogrady - Poznań Automobilklub Warszawski |
Porsche Carrera RS | 6 | 6 | ||||
7. | Maciej Sowiński | Automobilklub Łódzki | BMW 1602 | 4 | 1 | 1 | 6 | ||
9. | Tomasz Ciecierzyński | FSO - Automobilklub Warszawski | Alfa Romeo 1750; Polski Fiat 125p 1500 | 1 | 4 | 5 | |||
9. | Henryk Kalinowski | Automobilklub Łódzki | BMW 1602 | 4 | 1 | 5 | |||
11. | Henryk Mandera | Automobilklub Śląski | Wartburg 353 | 2 | 2 | 4 | |||
11. | Andrzej Bielewicz | Automobilklub Warszawski | Alfa Romeo 1750 | 4 | 4 | ||||
11. | Marek Varisella Janina Jedynakowa |
FSO - Automobilklub Warszawski | Polski Fiat 125p 1300 | 4 | 4 | ||||
14. | Jerzy Sobczyk | Automobilklub Śląski | Polski Fiat 125p 1500 | 3 | 3 | ||||
14. | Ireneusz Stankiewicz | Automobilklub Opolski | Polski Fiat 125p 1500 | 3 | 3 | ||||
14. | Janusz Książkiewicz | Auto Moto Klub Stomil Olsztyn | Polski Fiat 125p 1500 | 3 | 3 | ||||
14. | Romana Wojtyna | Auto Moto Klub Stomil Olsztyn | BMW 2002 Ti | 3 | 3 | ||||
18. | Maciej Bogusławski Andrzej Martynkin |
Automobilklub Warszawski | Polski Fiat 125p 1500 | 2 | 2 | ||||
18. | Janusz Dąbrowski Stanisław Brzozowski |
Automobilklub Dolnośląski Automobilklub Warszawski |
Fiat 128 SL | 2 | 2 | ||||
18. | Grzegorz Chmielewski | Automobilklub Śląski | Wartburg 353 | 2 | 2 | ||||
18. | Ireneusz Porada Januariusz Czerwoniec |
Auto Moto Klub Stomil Olsztyn Automobilklub Morski |
Polski Fiat 125p 1300 | 2 | 2 | ||||
Grupa III klasa 9-13 (samochody GT bez przeróbek do 5000 cm3) | |||||||||
Nie sklasyfikowano żadnego zawodnika. | |||||||||
Grupa II klasa 9-13 (z przeróbkami do 5000 cm3): | |||||||||
Nie sklasyfikowano żadnego zawodnika. |
|||||||||
Grupa II klasa 8 (z przeróbkami do 1600 cm3): | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||||
1. | Henryk Kaczmarczyk | Automobilklub Opolski | Polski Fiat 125p 1500 | 6 | 9 | 9 | 6 | 30 | |
2. | Jerzy Sobczyk | Automobilklub Śląski | Polski Fiat 125p 1500 | 6 | 9 | 6 | 21 | ||
Grupa II klasa 7 (z przeróbkami do 1300 cm3): | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||||
1. | Ireneusz Porada Januariusz Czerwoniec |
Auto Moto Klub Stomil Olsztyn Automobilklub Morski |
Polski Fiat 125p 1300 | 9 | 9 | 9 | 27 | ||
Grupa II klasa 5-6 (z przeróbkami do 1150 cm3): | |||||||||
Nie sklasyfikowano żadnego zawodnika. | |||||||||
Grupa II klasa 3-4 (z przeróbkami do 850 cm3): | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||||
1. | Adam Masłowiec | Automobilklub Śląski | Syrena 105 | 9 | 9 | 9 | 27 | ||
Grupa II klasa 1-2 (z przeróbkami do 600 cm3): | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||||
1. | Andrzej Radecki Zygmunt Domagalski |
Auto Moto Klub Stomil Olsztyn | Trabant 601 | 9 | (6) | 9 | 9 | 9 | 36 |
2. | Zdzisław Łagan | Automobilklub Świętokrzyski | Trabant 601 | 6 | 9 | 4 | 6 | 25 | |
3. | Witold Kołder | Automobilklub Krakowski | Trabant 601 | 6 | 9 | 4 | 19 | ||
4. | Albin Śliski | Automobilklub Warszawski | Trabant 601 | 4 | 6 | 1 | 6 | 17 | |
5. | Krzysztof Szaykowski | Automobilklub Warszawski | Trabant 601 | 4 | 6 | 1 | 11 | ||
Grupa I klasa 9-13 (bez przeróbek do 5000 cm3): | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||||
1. | Lelio Lattari Jacek Różański |
Automobilklub Warszawski | Alfa Romeo 2000 GTV | 9 | 9 | 9 | 9 | 36 | |
Grupa I klasa 8 (bez przeróbek do 1600 cm3): | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||||
1. | Maciej Sowiński | Automobilklub Łódzki | BMW 1602 | 9 | 9 | 9 | 27 | ||
2. | Janusz Książkiewicz Julian Ochrymowicz |
Auto Moto Klub Stomil Olsztyn Automobilklub Łódzki |
Polski Fiat 125p 1500 | 9 | 6 | 6 | 4 | 25 | |
Grupa I klasa 7 (bez przeróbek do 1300 cm3): | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||||
1. | Jerzy Kobyliński Andrzej Żmuda |
Automobilklub Warszawski | Polski Fiat 125p 1300 | 9 | 6 | 4 | 4 | 23 | |
2. | Krystian Bielowski Zenon Keller |
Automobilklub Śląski | Polski Fiat 125p 1300 | 4 | 6 | 6 | 16 | ||
Klasyfikacja zespołowa: | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||||
1. | Automobilklub Warszawski | ||||||||
2. | Auto Moto Klub Stomil Olsztyn | ||||||||
3. | Automobilklub Śląski | ||||||||
4. | Automobilklub Krakowski | ||||||||
Pogrubioną czcionką wyróżniono zawodników, którym przyznano tytuły mistrzów i wicemistrzów Polski. |
Podział samochodów startujących w rajdach zgodnie z
regulaminami FIA:
- Grupa I - Seryjne samochody turystyczne. Produkowane w
ilości co najmniej 5000 egzemplarzy w ciągu 12 miesięcy.
Prawie całkowity zakaz przeróbek mających na celu poprawienie
osiągów samochodu. Jeśli pojemność silnika przekraczała 700
cm3, samochód tej grupy musiał mieć co najmniej 4
miejsca.
- Grupa II - Specjalne samochody turystyczne. Wyprodukowane
musiały być w ilości co najmniej 1000 egzemplarzy w ciągu 12
miesięcy. Dozwolony duży zakres przeróbek poprawiających
osiągi pojazdu. Tak jak w grupie I, jeśli pojemność silnika
przekraczała 700 cm3, samochód tej grupy musiał
mieć co najmniej 4 miejsca.
- Grupa III - Seryjne samochody GT
produkowane w ilości co najmniej 1000 sztuk w roku. Pojazdy co
najmniej dwumiejscowe. Ograniczenia przerobek i modyfikacji takie
same jak w grupie I.
- Grupa IV - Specjalne samochody GT. Warunkiem
homologacji było wyprodukowanie co najmniej 500 egzemplarzy w
ciągu 12 miesięcy. Dozwolone przeróbki takie jak w grupie II.
- Grupa V - Samochody sportowe. Pojazdy grup II i IV, w których
modyfikacje przekroczyły granice określone przepisami tych grup.
Do grupy V zaliczano też prototypy sportowe budowane wyłącznie
z przeznaczeniem do wyścigów.
Grupy podzielone były na klasy w zależności od pojemności
skokowej silnika:
- klasa 1 - do 500 cm3
- klasa 2 - do 600 cm3
- klasa 3 - do 700 cm3
- klasa 4 - do 850 cm3
- klasa 5 - do 1000 cm3
- klasa 6 - do 1150 cm3
- klasa 7 - do 1300 cm3
- klasa 8 - do 1600 cm3
- klasa 9 - do 2000 cm3
- klasa 10 - do 2500 cm3
- klasa 11 - do 3000 cm3
- klasa 12 - do 4000 cm3
- klasa 13 - do 5000 cm3
System punktacji w RSMP:
Punkty do RSMP w poszczególnych klasach, oraz w
Pucharze "Motoru" przyznawano za 6 pierwszych miejsc
według systemu: 9-6-4-3-2-1. Do końcowej punktacji Pucharu
"Motoru" zaliczano zawodnikom wyniki ze wszystkich
eliminacji. W klasyfikacjach RSMP zaliczano każdemu zawodnikowi
4 najlepsze wyniki, a warunkiem sklasyfikowania było zdobycie
punktów w co najmniej 3 eliminacjach.
Klasę stanowiły co najmniej 3 samochody.
W przypadku sklasyfikowania w danej klasie powyżej 10 załóg -
najlepszym przyznawano tytuły Mistrza, oraz I i II Wicemistrza
Polski. W przypadku sklasyfikowania 5-10 załóg - tytuły
Mistrza i Wicemistrza, zaś przy sklasyfikowaniu 4 załóg
przyznawano tylko jeden tytuł mistrzowski.
W przypadku uzyskania przez kilku zawodników równej ilości
punktów w klasyfikacji rocznej o kolejności decydowała:
1) większa ilość lepszych miejsc
2) większa ilość lepszych miejsc w bezpośrednich spotkaniach
3) większa liczba miejsc sklasyfikowanych
4) mniejsza pojemność skokowa silnika
5) w razie dalszej równości - ex aequo.
Źródła:
- Gazeta Olsztyńska 1973
- Informator Rajdu Warszawskiego 1976
- juwra.com
- Materiały: AdamT, Błażej Krupa (Archiwum
Błażeja Krupy), Grzegorz Chyła, Januszsz,
Kaczmarek
(kwa-kwa), Mirek:),
Ryszard Żyszkowski, Szymon Janik
- Motor 1973
- Nowiny Rzeszowskie 1973
- "Pędzą samochody mijają lata" - Jerzy Lis
- Przegląd Sportowy 1973
- Słowo Powszechne 1973
- Sprawozdanie z działalności Automobilklubu Dolnośląskiego
za 1973 r.
- Trybuna Ludu 1973
- Życie Warszawy 1973
<< RSMP 1972] [Strona główna] [Rajdy] [RSMP 1974 >>