<< RSMP 1971] [Strona główna] [Rajdy] [RSMP 1973 >>


Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski 1972

3-4.03.1972 1 eliminacja RSMP 1. Rajd Stomil Lista
19-21.05.1972 2 eliminacja RSMP 16. Rajd Dolnośląski Lista
23-25.06.1972 3 eliminacja RSMP 5. Rajd Kormoran Lista
13-16.07.1972 4 eliminacja RSMP
12 eliminacja ERC
32. Rajd Polski (RSMP)
32. Rajd Polski (ERC)
Lista
15-16.09.1972 5 eliminacja RSMP 22. Rajd Wisły  
10-11.11.1972 6 eliminacja RSMP 10. Rajd Warszawski Lista

Klasyfikacje Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski 1972

Klasyfikacja generalna (Puchar "Motoru"): 1 2 3 4 5 6  
1. Adam Smorawiński
Andrzej Zembrzuski
Automobilklub Wielkopolski BMW 2002 Ti Alpina   6   9 9   24
2. Ryszard Żyszkowski FSO - Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1500; BMW 2002 Ti 4     6   9 19
3. Krzysztof Komornicki
Błażej Krupa
Auto Moto Klub OZOS Olsztyn Polski Fiat 125p 1500   3 9   6   18
4. Robert Mucha FSO - Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1500       6   9 15
5. Marian Bień
Zbigniew Kołaczkowski
Automobilklub Krakowski Porsche 911 T 9 4         13
6. Andrzej Jaroszewicz FSO - Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1500 6         6 12
7. Marek Varisella
Janina Jedynakowa
FSO - Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1300   1 6 3     10
8. Włodzimierz Markowski Auto Moto Klub OZOS Olsztyn Polski Fiat 125p 1500     4 1 2 3 10
9. Sobiesław Zasada
Ewa Zasada
Automobilklub Krakowski Porsche 911 S   9         9
10. Jerzy Landsberg
Marian Wangrat
Auto Moto Klub OZOS Olsztyn Polski Fiat 125p 1500 3 2   4     9
11. Maciej Stawowiak
Jan Czyżyk
FSO - Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1500         4 4 8
12. Tomasz Ciecierzyński FSO - Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1500 6           6
13. Andrzej Szulc FSO - Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1500           6 6
14. Janusz Wojtyna Auto Moto Klub OZOS Olsztyn Polski Fiat 125p 1500; BMW 2002 Ti         2 3 5
15. Ksawery Frank Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1500; BMW 3000     4       4
16. Krystian Bielowski Automobilklub Śląski Polski Fiat 125p 1300     1   3   4
17. Maciej Sowiński
Z. Kempiński
Automobilklub Łódzki Polski Fiat 125p 1300     3       3
18. Zenon Keller Automobilklub Śląski Polski Fiat 125p 1300         3   3
19. Henryk Mandera
Wojciech Ondraczek
Automobilklub Śląski Wartburg 353     2       2
20. Marek Szramowski
Marek Muszyński
FSO - Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1300 2           2
21. Jerzy Dobrzański
Antoni Ryniak
Automobilklub Krakowski Polski Fiat 125p 1500       2     2
22. Marek Trzaskowski
Piotr Dąbkowski
Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1500           2 2
23. Ireneusz Porada
Andrzej Lubiak
Automobilklub Morski Polski Fiat 125p 1300         1   1
24. Włodzimierz Groblewski
Janusz Książkiewicz
Auto Moto Klub OZOS Olsztyn Polski Fiat 125p 1500 1           1
25. Anastazy Stanik Automobilklub Śląski Polski Fiat 125p 1300     1       1
26. Wojciech Kalina Auto Moto Klub OZOS Olsztyn Polski Fiat 125p 1500       1     1
27. Lelio Lattari
Jacek Różański
Automobilklub Warszawski Alfa Romeo 2000 GTV           1 1
 
Grupa II klasa 9-13 (z przeróbkami do 5000 cm3):

1.

Adam Smorawiński
Andrzej Zembrzuski
Automobilklub Wielkopolski BMW 2002 Ti Alpina 27 pkt.
 
Grupa II klasa 8 (z przeróbkami do 1600 cm3):

1.

Krzysztof Komornicki
Błażej Krupa
Auto Moto Klub OZOS Olsztyn Polski Fiat 125p 1500 27 pkt.

2.

Jerzy Landsberg
Marian Wangrat
Auto Moto Klub OZOS Olsztyn Polski Fiat 125p 1500  
 
Grupa II klasa 7 (z przeróbkami do 1300 cm3):

1.

Marek Varisella
Janina Jedynakowa
FSO - Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1300 36 pkt.

2.

Henryk Kaczmarczyk Automobilklub Opolski Polski Fiat 125p 1300  
 
Grupa II klasa 5-6 (z przeróbkami do 1150 cm3):

1.

Henryk Mandera Automobilklub Śląski Wartburg 353 27 pkt.

2.

Andrzej Nytko Automobilklub Krakowski Skoda 110 S

27 pkt.

 
Grupa II klasa 3-4 (z przeróbkami do 850 cm3):

1.

Alojzy Orawiec
Andrzej Kapitan
Automobilklub Śląski Syrena 104 24 pkt.
 
Grupa II klasa 1-2 (z przeróbkami do 600 cm3):

1.

Andrzej Świder
Marian Wloka
Automobilklub Śląski Trabant 601 27 pkt.

2.

Andrzej Radecki Auto Moto Klub OZOS Olsztyn Trabant 601  
 
Grupa I klasa 9-13 (bez przeróbek do 5000 cm3):

1.

Mario Graziani Automobilklub Morski Alfa Romeo 2000 GTV 28 pkt.
 
Grupa I klasa 8 (bez przeróbek do 1600 cm3):

1.

Maciej Stawowiak
Jan Czyżyk
FSO - Automobilklub Warszawski Polski Fiat 125p 1500 33 pkt.

2.

Włodzimierz Markowski Auto Moto Klub OZOS Olsztyn Polski Fiat 125p 1500

27 pkt.

 
Grupa I klasa 7 (bez przeróbek do 1300 cm3):

1.

Krystian Bielowski Automobilklub Śląski Polski Fiat 125p 1300 24 pkt.

2.

Ireneusz Porada
Andrzej Lubiak
Automobilklub Morski Polski Fiat 125p 1300  
 
Grupa I klasa 5-6 (bez przeróbek do 1150 cm3):

1.

Janusz Dąbrowski
Henryk Krakowczyk
Automobilklub Dolnośląski Wartburg 353  
 
Grupa I klasa 3-4 (bez przeróbek do 850 cm3):

1.

Wincenty Zbierkowski Automobilklub Łódzki Syrena 104 22 pkt.
 
Klasyfikacja zespołowa:
1. Auto Moto Klub OZOS Olsztyn  
2. Automobilklub Warszawski  
3. Automobilklub Śląski  

Podział samochodów startujących w rajdach zgodnie z regulaminami FIA:
- Grupa I - Seryjne samochody turystyczne. Produkowane w ilości co najmniej 5000 egzemplarzy w ciągu 12 miesięcy. Prawie całkowity zakaz przeróbek mających na celu poprawienie osiągów samochodu. Jeśli pojemność silnika przekraczała 700 cm3, samochód tej grupy musiał mieć co najmniej 4 miejsca.
- Grupa II - Specjalne samochody turystyczne. Wyprodukowane musiały być w ilości co najmniej 1000 egzemplarzy w ciągu 12 miesięcy. Dozwolony duży zakres przeróbek poprawiających osiągi pojazdu. Tak jak w grupie I, jeśli pojemność silnika przekraczała 700 cm3, samochód tej grupy musiał mieć co najmniej 4 miejsca.
- Grupa III - Seryjne samochody GT produkowane w ilości co najmniej 1000 sztuk w roku. Pojazdy co najmniej dwumiejscowe. Ograniczenia przerobek i modyfikacji takie same jak w grupie I.
- Grupa IV - Specjalne samochody GT. Warunkiem homologacji było wyprodukowanie co najmniej 500 egzemplarzy w ciągu 12 miesięcy. Dozwolone przeróbki takie jak w grupie II.

Grupy podzielone były na klasy w zależności od pojemności skokowej silnika:
- klasa 1 - do 500 cm3
- klasa 2 - do 600 cm3
- klasa 3 - do 700 cm3
- klasa 4 - do 850 cm3
- klasa 5 - do 1000 cm3
- klasa 6 - do 1150 cm3
- klasa 7 - do 1300 cm3
- klasa 8 - do 1600 cm3
- klasa 9 - do 2000 cm3
- klasa 10 - do 2500 cm3
- klasa 11 - do 3000 cm3
- klasa 12 - do 4000 cm3
- klasa 13 - do 5000 cm3
W RSMP, w klasach zdobywać punkty mogły tylko pojazdy grup I i II. Samochody gr. III i IV mogły zdobywać punkty tylko w klasyfikacji generalnej.

System punktacji RSMP:
Punkty do RSMP w poszczególnych klasach, oraz w Pucharze Motoru przyznawano za 6 pierwszych miejsc według systemu: 9-6-4-3-2-1. Do końcowej klasyfikacji zaliczano dla każdego kierowcy 4 najlepsze wyniki.
Tytuł Mistrza Polski przyznawano jeśli w danej klasie sklasyfikowanych było co najmniej 4 zawodników. Tytuły mistrza i wicemistrza w przypadku sklasyfikowania 5-10 zawodników, zaś tytuły mistrza i dwóch wicemistrzów gdy liczba sklasyfikowanych przekroczyła 10.
W przypadku uzyskania przez kilku zawodników równej ilości punktów w klasyfikacji rocznej o kolejności decydowała:
1) większa ilość lepszych miejsc
2) większa ilość lepszych miejsc w bezpośrednich spotkaniach
3) większa liczba miejsc sklasyfikowanych
4) w razie dalszej równości - ex aequo.


Źródła:
- Echo Krakowa 1972
- Express wieczorny 1972
- Fakty 1972
- Gazeta Olsztyńska 1972
- Informator Rajdu Warszawskiego 1976
- juwra.com
- Kurier Lubelski 1972
- Kurier Polski 1972
- Materiały: AdamT, Błażej Krupa (Archiwum Błażeja Krupy), Grzegorz Chyła (Rajd Polski), Kaczmarek (kwa-kwa), Łukasz Nytko, Mirek:), Szymon Janik, Ryszard Żyszkowski
- Motor 1972
- "Pędzą samochody mijają lata" - Jerzy Lis
- Przegląd Sportowy 1972, 75
- Słowo Polskie 1972
- Słowo Powszechne 1972
- Sport 1972
- Tempo 1972
- Trybuna Ludu 1972
- Życie Warszawy 1972


<< RSMP 1971] [Strona główna] [Rajdy] [RSMP 1973 >>