<< RSMP 1971] [Strona główna] [Rajdy] [RSMP 1973 >>
3-4.03.1972 | 1 eliminacja RSMP | 1. Rajd Stomil | Lista |
19-21.05.1972 | 2 eliminacja RSMP | 16. Rajd Dolnośląski | Lista |
23-25.06.1972 | 3 eliminacja RSMP | 5. Rajd Kormoran | Lista |
13-16.07.1972 | 4 eliminacja RSMP 12 eliminacja ERC |
32.
Rajd Polski (RSMP) 32. Rajd Polski (ERC) |
Lista |
15-16.09.1972 | 5 eliminacja RSMP | 22. Rajd Wisły | |
10-11.11.1972 | 6 eliminacja RSMP | 10. Rajd Warszawski | Lista |
Klasyfikacja generalna (Puchar "Motoru"): | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | ||||
1. | Adam Smorawiński Andrzej Zembrzuski |
Automobilklub Wielkopolski | BMW 2002 Ti Alpina | 6 | 9 | 9 | 24 | |||
2. | Ryszard Żyszkowski | FSO - Automobilklub Warszawski | Polski Fiat 125p 1500; BMW 2002 Ti | 4 | 6 | 9 | 19 | |||
3. | Krzysztof Komornicki Błażej Krupa |
Auto Moto Klub OZOS Olsztyn | Polski Fiat 125p 1500 | 3 | 9 | 6 | 18 | |||
4. | Robert Mucha | FSO - Automobilklub Warszawski | Polski Fiat 125p 1500 | 6 | 9 | 15 | ||||
5. | Marian Bień Zbigniew Kołaczkowski |
Automobilklub Krakowski | Porsche 911 T | 9 | 4 | 13 | ||||
6. | Andrzej Jaroszewicz | FSO - Automobilklub Warszawski | Polski Fiat 125p 1500 | 6 | 6 | 12 | ||||
7. | Marek Varisella Janina Jedynakowa |
FSO - Automobilklub Warszawski | Polski Fiat 125p 1300 | 1 | 6 | 3 | 10 | |||
8. | Włodzimierz Markowski | Auto Moto Klub OZOS Olsztyn | Polski Fiat 125p 1500 | 4 | 1 | 2 | 3 | 10 | ||
9. | Sobiesław Zasada Ewa Zasada |
Automobilklub Krakowski | Porsche 911 S | 9 | 9 | |||||
10. | Jerzy Landsberg Marian Wangrat |
Auto Moto Klub OZOS Olsztyn | Polski Fiat 125p 1500 | 3 | 2 | 4 | 9 | |||
11. | Maciej Stawowiak Jan Czyżyk |
FSO - Automobilklub Warszawski | Polski Fiat 125p 1500 | 4 | 4 | 8 | ||||
12. | Tomasz Ciecierzyński | FSO - Automobilklub Warszawski | Polski Fiat 125p 1500 | 6 | 6 | |||||
13. | Andrzej Szulc | FSO - Automobilklub Warszawski | Polski Fiat 125p 1500 | 6 | 6 | |||||
14. | Janusz Wojtyna | Auto Moto Klub OZOS Olsztyn | Polski Fiat 125p 1500; BMW 2002 Ti | 2 | 3 | 5 | ||||
15. | Ksawery Frank | Automobilklub Warszawski | Polski Fiat 125p 1500; BMW 3000 | 4 | 4 | |||||
16. | Krystian Bielowski | Automobilklub Śląski | Polski Fiat 125p 1300 | 1 | 3 | 4 | ||||
17. | Maciej Sowiński Z. Kempiński |
Automobilklub Łódzki | Polski Fiat 125p 1300 | 3 | 3 | |||||
18. | Zenon Keller | Automobilklub Śląski | Polski Fiat 125p 1300 | 3 | 3 | |||||
19. | Henryk Mandera Wojciech Ondraczek |
Automobilklub Śląski | Wartburg 353 | 2 | 2 | |||||
20. | Marek Szramowski Marek Muszyński |
FSO - Automobilklub Warszawski | Polski Fiat 125p 1300 | 2 | 2 | |||||
21. | Jerzy Dobrzański Antoni Ryniak |
Automobilklub Krakowski | Polski Fiat 125p 1500 | 2 | 2 | |||||
22. | Marek Trzaskowski Piotr Dąbkowski |
Automobilklub Warszawski | Polski Fiat 125p 1500 | 2 | 2 | |||||
23. | Ireneusz Porada Andrzej Lubiak |
Automobilklub Morski | Polski Fiat 125p 1300 | 1 | 1 | |||||
24. | Włodzimierz Groblewski Janusz Książkiewicz |
Auto Moto Klub OZOS Olsztyn | Polski Fiat 125p 1500 | 1 | 1 | |||||
25. | Anastazy Stanik | Automobilklub Śląski | Polski Fiat 125p 1300 | 1 | 1 | |||||
26. | Wojciech Kalina | Auto Moto Klub OZOS Olsztyn | Polski Fiat 125p 1500 | 1 | 1 | |||||
27. | Lelio Lattari Jacek Różański |
Automobilklub Warszawski | Alfa Romeo 2000 GTV | 1 | 1 | |||||
Grupa II klasa 9-13 (z przeróbkami do 5000 cm3): | ||||||||||
1. |
Adam Smorawiński Andrzej Zembrzuski |
Automobilklub Wielkopolski | BMW 2002 Ti Alpina | 27 pkt. | ||||||
Grupa II klasa 8 (z przeróbkami do 1600 cm3): | ||||||||||
1. |
Krzysztof Komornicki Błażej Krupa |
Auto Moto Klub OZOS Olsztyn | Polski Fiat 125p 1500 | 27 pkt. | ||||||
2. |
Jerzy Landsberg Marian Wangrat |
Auto Moto Klub OZOS Olsztyn | Polski Fiat 125p 1500 | |||||||
Grupa II klasa 7 (z przeróbkami do 1300 cm3): | ||||||||||
1. |
Marek Varisella Janina Jedynakowa |
FSO - Automobilklub Warszawski | Polski Fiat 125p 1300 | 36 pkt. | ||||||
2. |
Henryk Kaczmarczyk | Automobilklub Opolski | Polski Fiat 125p 1300 | |||||||
Grupa II klasa 5-6 (z przeróbkami do 1150 cm3): | ||||||||||
1. |
Henryk Mandera | Automobilklub Śląski | Wartburg 353 | 27 pkt. | ||||||
2. |
Andrzej Nytko | Automobilklub Krakowski | Skoda 110 S | 27 pkt. |
||||||
Grupa II klasa 3-4 (z przeróbkami do 850 cm3): | ||||||||||
1. |
Alojzy Orawiec Andrzej Kapitan |
Automobilklub Śląski | Syrena 104 | 24 pkt. | ||||||
Grupa II klasa 1-2 (z przeróbkami do 600 cm3): | ||||||||||
1. |
Andrzej Świder Marian Wloka |
Automobilklub Śląski | Trabant 601 | 27 pkt. | ||||||
2. |
Andrzej Radecki | Auto Moto Klub OZOS Olsztyn | Trabant 601 | |||||||
Grupa I klasa 9-13 (bez przeróbek do 5000 cm3): | ||||||||||
1. |
Mario Graziani | Automobilklub Morski | Alfa Romeo 2000 GTV | 28 pkt. | ||||||
Grupa I klasa 8 (bez przeróbek do 1600 cm3): | ||||||||||
1. |
Maciej Stawowiak Jan Czyżyk |
FSO - Automobilklub Warszawski | Polski Fiat 125p 1500 | 33 pkt. | ||||||
2. |
Włodzimierz Markowski | Auto Moto Klub OZOS Olsztyn | Polski Fiat 125p 1500 | 27 pkt. |
||||||
Grupa I klasa 7 (bez przeróbek do 1300 cm3): | ||||||||||
1. |
Krystian Bielowski | Automobilklub Śląski | Polski Fiat 125p 1300 | 24 pkt. | ||||||
2. |
Ireneusz Porada Andrzej Lubiak |
Automobilklub Morski | Polski Fiat 125p 1300 | |||||||
Grupa I klasa 5-6 (bez przeróbek do 1150 cm3): | ||||||||||
1. |
Janusz Dąbrowski Henryk Krakowczyk |
Automobilklub Dolnośląski | Wartburg 353 | |||||||
Grupa I klasa 3-4 (bez przeróbek do 850 cm3): | ||||||||||
1. |
Wincenty Zbierkowski | Automobilklub Łódzki | Syrena 104 | 22 pkt. | ||||||
Klasyfikacja zespołowa: | ||||||||||
1. | Auto Moto Klub OZOS Olsztyn | |||||||||
2. | Automobilklub Warszawski | |||||||||
3. | Automobilklub Śląski |
Podział samochodów startujących w rajdach zgodnie z
regulaminami FIA:
- Grupa I - Seryjne samochody turystyczne. Produkowane w
ilości co najmniej 5000 egzemplarzy w ciągu 12 miesięcy.
Prawie całkowity zakaz przeróbek mających na celu poprawienie
osiągów samochodu. Jeśli pojemność silnika przekraczała 700
cm3, samochód tej grupy musiał mieć co najmniej 4
miejsca.
- Grupa II - Specjalne samochody turystyczne. Wyprodukowane
musiały być w ilości co najmniej 1000 egzemplarzy w ciągu 12
miesięcy. Dozwolony duży zakres przeróbek poprawiających
osiągi pojazdu. Tak jak w grupie I, jeśli pojemność silnika
przekraczała 700 cm3, samochód tej grupy musiał
mieć co najmniej 4 miejsca.
- Grupa III - Seryjne samochody GT
produkowane w ilości co najmniej 1000 sztuk w roku. Pojazdy co
najmniej dwumiejscowe. Ograniczenia przerobek i modyfikacji takie
same jak w grupie I.
- Grupa IV - Specjalne samochody GT. Warunkiem
homologacji było wyprodukowanie co najmniej 500 egzemplarzy w
ciągu 12 miesięcy. Dozwolone przeróbki takie jak w grupie II.
Grupy podzielone były na klasy w zależności od
pojemności skokowej silnika:
- klasa 1 - do 500 cm3
- klasa 2 - do 600 cm3
- klasa 3 - do 700 cm3
- klasa 4 - do 850 cm3
- klasa 5 - do 1000 cm3
- klasa 6 - do 1150 cm3
- klasa 7 - do 1300 cm3
- klasa 8 - do 1600 cm3
- klasa 9 - do 2000 cm3
- klasa 10 - do 2500 cm3
- klasa 11 - do 3000 cm3
- klasa 12 - do 4000 cm3
- klasa 13 - do 5000 cm3
W RSMP, w klasach zdobywać punkty mogły tylko pojazdy
grup I i II. Samochody gr. III i IV mogły zdobywać punkty tylko
w klasyfikacji generalnej.
System punktacji RSMP:
Punkty do RSMP w poszczególnych klasach, oraz w Pucharze Motoru
przyznawano za 6 pierwszych miejsc według systemu: 9-6-4-3-2-1.
Do końcowej klasyfikacji zaliczano dla każdego kierowcy 4
najlepsze wyniki.
Tytuł Mistrza Polski przyznawano jeśli w danej klasie
sklasyfikowanych było co najmniej 4 zawodników. Tytuły mistrza
i wicemistrza w przypadku sklasyfikowania 5-10 zawodników, zaś
tytuły mistrza i dwóch wicemistrzów gdy liczba
sklasyfikowanych przekroczyła 10.
W przypadku uzyskania przez kilku zawodników równej ilości
punktów w klasyfikacji rocznej o kolejności decydowała:
1) większa ilość lepszych miejsc
2) większa ilość lepszych miejsc w bezpośrednich spotkaniach
3) większa liczba miejsc sklasyfikowanych
4) w razie dalszej równości - ex aequo.
Źródła:
- Echo Krakowa 1972
- Express wieczorny 1972
- Fakty 1972
- Gazeta Olsztyńska 1972
- Informator Rajdu Warszawskiego 1976
- juwra.com
- Kurier Lubelski 1972
- Kurier Polski 1972
- Materiały: AdamT, Błażej Krupa (Archiwum
Błażeja Krupy), Grzegorz Chyła (Rajd Polski), Kaczmarek
(kwa-kwa), Łukasz Nytko, Mirek:), Szymon Janik, Ryszard Żyszkowski
- Motor 1972
- "Pędzą samochody mijają lata" - Jerzy Lis
- Przegląd Sportowy 1972, 75
- Słowo Polskie 1972
- Słowo Powszechne 1972
- Sport 1972
- Tempo 1972
- Trybuna Ludu 1972
- Życie Warszawy 1972
<< RSMP 1971] [Strona główna] [Rajdy] [RSMP 1973 >>